Як Європа може дати відсіч Росії і Китаю – Bloomberg

0
201

Найважливіший геополітичний проект, про який ви досі не чули, називається «Ініціатива трьох морів».

Це спроба 12 східних членів Європейського союзу оновити фізичні і цифрові канали між Балтійським, Адріатичним і Чорним морями. Це багатообіцяюче вже само по собі. Але найцікавіше, що цей почин – чи не найкраща відповідь Європи на зазіхання Росії і Китаю.

Висунули ініціативу Хорватія і Польща в 2015 році. Потім в неї влилися всі держави – члени ЄС. Незважаючи на жваву економіку, по частині інфраструктури цей регіон багато в чому відстає від решти Євросоюзу. Подорож автомобільним і залізничним транспортом займає в середньому вдвічі-вчетверо довше, ніж в решті частини ЄС.

Крім іншого, не вистачає хороших автомагістралей, залізничних шляхів і газопроводів в напрямку південь – північ. Це спадщина холодної війни. Радянські гегемони подбали про те, щоб російський газ, танки і війська рухалися без перешкод зі сходу на захід, але іншими зв’язками між окупованими країнами знехтували.

Ініціатива трьох морів задумана з тим, щоб це змінити. До її проектів належить, наприклад, порт в Хорватії, який зможе приймати танкери зі скрапленим природним газом, зокрема, з США – і трубопроводи, по яких цей газ піде на північ в країни-партнери. У Польщі вже є термінал СПГ.

На задньому плані незримо відчувається привид Росії. Вона довгий час користувалася роллю постачальника енергії, стверджуючи свою владу над транзитними країнами. Зараз Росія зловісно обплутує весь регіон новими зв’язками – через Чорне море на півдні і Балтійське море на півночі. Останній проект «Північний потік – 2» йде прямо з Росії до Німеччини і вже пробудив серед поляків і прибалтів старі побоювання, що їх обійдуть, будуть шантажувати або зовсім відріжуть.

Крім цього ініціатива включає в себе шосе, залізниці, річкові порти, мости і багато іншого. І звичайно ж оптоволоконні кабелі з блискавичною швидкістю передачі, а також все необхідне для запуску телекомунікаційних мереж п’ятого покоління (5G).

Тут головна страшилка – вже Китай. Прагнучи до статусу наддержави, Пекін давно просуває масштабні інфраструктурні проекти, щоб зміцнити свій вплив у Східній Європі. Флагманський проект тут – «Один пояс, один шлях», куди увійшли порти, залізничні й автомобільні дороги та цифровий зв’язок по всій Євразії і Африці. Інший проект називається 17 + 1, в ньому Китаю відводиться перше місце, а решта 17 учасників – східноєвропейські країни, в тому числі десять учасників «Ініціативи трьох морів».

Багато з китайських ініціатив – слабо замасковані спроби поширити владу Пекіна по всьому світу. Часом Китай фінансує порт або міст на грабіжницьких умовах, заганяючи позичальника в боргову яму. В інших випадках китайці відкрито пропонують свої щедроти в обмін на політичну підтримку.

Кричущий приклад тут – Угорщина. Вона співпрацювала з Китаєм з гігантського проекту будівництва залізниці з Будапешта в Белград і грецький порт Пірей, чий контрольний пакет акцій належить державній китайської компанії. З тих пір Угорщина незмінно викликає подив в Брюсселі, раз по раз блокуючи декларації ЄС проти порушень прав людини в Китаї. Уже в цьому місяці, наприклад, Будапешт наклав вето на заяву ЄС з критикою Пекіна за придушення демократії в Гонконзі.

Почасти це відбиває примхи прем’єр-міністра Угорщини автократа-популіста Віктора Орбана: він розгорнув пропаганду проти ЄС і вважає за краще залишати собі простір для маневру. Але винен і сам альянс. Хоча Брюссель шле в регіон чимало грошей (ті ж Польща і Угорщина – головні пільговики євросоюзного бюджету), за частиною інвестицій в інфраструктуру він явно оголив свій фланг, і цю прогалину поспішили заповнити китайці.

Спочатку ЄС поставився до ініціативи трьох морів насторожено. Політичний розкол між західними і східними членами альянсу за останні роки посилився, оскільки Угорщина і Польща послабили верховенство закону і скотилися в популізм. Тому спочатку ця ініціатива пахла східній спробою згуртувати регіон проти Брюсселя.

Це не так. Швидше, це далекоглядна спроба забезпечити процвітання регіону та припинити знущання Росії і втручання Китаю. США зрозуміли це раніше, ніж ЄС. Вашингтону особливо сподобалися цифрові устремління цієї ініціативи, – в них він побачив шанс перекрити китайському телекомунікаційному гіганту «Хуавей» дорогу до будівництва нових мереж 5G в регіоні.

«Ініціатива трьох морів» – прекрасна ідея, і Вашингтон, Брюссель, Берлін та інші західні столиці повинні її підтримати. США і ЄС вже пообіцяли купу грошей – але треба ще. І ентузіазму теж.

Однак ЄС повинен чітко уявляти свої перспективи. По-перше, всі учасники, включаючи Угорщину, зобов’язані визнати геополітичний підтекст і недвозначно заявити про свою вірність Брюсселю, відмовившись від флірту з Пекіном. По-друге, ця ініціатива не може стати зародком якогось нового східного блоку, який протиставляє себе решті частини ЄС.

Замість цього спільний європейський проект має ознаменувати початок давно назрілого примирення і інтеграції між Сходом і Заходом Європи. Якщо 12 країн між трьома морями цю ідею підтримають, то блок з 27 членів стане новим оплотом ширшого Заходу.