Як виявити і перемогти внутрішню корупцію в бізнесі

0
139

Наша країна дуже рідко займає перші місця в будь-яких рейтингах, проте один з них їй все ж вдалося очолити.

За даними міжнародного дослідження компанії Ernst & Young, проведеному в минулому році, Україна лідирує в списку держав з найвищим рівнем корупції в бізнесі.

Корупція, з якою десятиліттями марно намагаються боротися у нашій країні, вразила всі сфери діяльності. І бізнес не став винятком. Наприклад, внутрішня корупція в компаніях призводить до значних фінансових і репутаційних втрат. При чому, згідно з дослідженням YouControl, яке ми провели цієї осені, найчастіше підприємства стикаються з лобіюванням до співпраці конкретних підрядників. Про те, що такі випадки були в їх роботі, заявили 44% з півтисячі опитаних компаній малого і середнього бізнесу. 40% учасників дослідження зіткнулися з “крадіжкою” їх клієнтів або проектів. І третя за значимістю проблема, яку озвучило 38,5% респондентів, – злив конфіденційної інформації конкурентам або членам їх сімей. При чому багато учасників опитування називали відразу кілька проявів внутрішньої корупції в їхніх компаніях.

Є й окремі, дуже показові випадки з власного досвіду, які доводять, що внутрішня корупція процвітає в українському бізнесі не менше, ніж зовнішня. Наприклад, в дистриб’юторській компанії, займаючи посаду виконавчого директора, в обов’язки якого входить здійснення замовлень і контроль закупівель, можна отримати різні “пропозиції”. Особливо коли попередник на цій посаді довго і наполегливо створював “схеми” співпраці практично з усіма партнерами.

Одна зі схем – коли постачальник звертається з пропозицією замовити у нього більше товару, ніж потрібно, за завищеною ціною, а за це – отримати від 5 до 15% “подяки” з обороту. У такій ситуації, як показує досвід, не потрібно відразу відмовлятися від пропозиції. Варто провести переговори і з’ясувати, яка реальна вартість товару і як вона відрізняється від “офіційного” пропозиції. Володіючи цією інформацією, під час закупівлі можна сміливо замість преференцій вимагати знижки, розуміючи, що легко буде спростувати аргумент “нижче неможливо, це ж собівартість”. Така стратегія поведінки допомагає і проти корупції боротися, і ефективніше управляти операційними грошима компанії.

Ще один приклад з досвіду – банальна крадіжка продукції співробітників на складах. Виявити її нескладно – можна проаналізувати недостачу. Однак тут можуть бути замішані багато співробітників: вантажники, комірники, завсклада, експедитори, водії, працівники відділів операційного обліку. При чому і злодійство буває різний – як “для себе”, так і в комерційних цілях – для перепродажу. І все це відбувається колективно і на кругових поруках. А щоб проблему викорінити, як показує практика, необхідно працювати довго і системно.

В першу чергу, потрібно створити незалежні контрольно-ревізійні комісії, інформації яких можна буде вірити. Потім необхідно провести кілька об’єктивних інвентаризацій поспіль. На їх підставі можна буде отримати достовірну інформацію про залишки по складу, які потрібно внести в систему. Далі варто провести операційну роботу протягом тижня, звірити весь документальний надходження та витрачання з даними в операційній системі. Після цього потрібно провести наступну інвентаризацію. Якщо всі дані в цілому збіглися під час звірки та інвентаризації і недостача в межах норми, це говорить про ефективність виконаної роботи, якщо немає – потрібно розбиратися, в чому причина. Також варто пам’ятати: щоб це дало потрібний ефект, такі інвентаризації потрібно проводити постійно і всупереч невдоволенню працівників.

Є й додаткові способи боротьби з проблемою злодійства. Більшість співробітників змушують задуматися фінансові санкції – коли недостачу виплачує весь колектив компанії зі своєї зарплати. Люди в такій ситуації зацікавлені розповісти керівництву про порушення колег, а не закривати на це очі. Також допомагають контролювати всі дії працівників встановлені на складах відеокамери. Крім цього, деяких співробітників від злодійства зупиняли перспективи стати фігурантом кримінальної справи, яке загрожує їм при таких діях.

Така кількість вжитих заходів в боротьбі з внутрішньою корупцією, як показує досвід, дає помітний результат. Тільки викоренивши вищеназвані проблеми, а також вирішивши проблему з крадіжками і неефективним використанням транспортних засобів, компанії вдалося уникнути фінансових втрат на рівні 3,5% від обороту. Також робота в цьому напрямку допомогла побудувати правильну кадрову політику підприємства, змінити підхід у підборі персоналу і створити корпоративну культуру. Крім цього, вдалося підвищити якість послуг, що надаються і створити позитивний імідж компанії для поточних і потенційних партнерів. Згодом це дало можливість підписати дуже вигідні контракти.

Однак проблема в тому, що не завжди внутрішню корупцію легко вчасно ідентифікувати, особливо на великому підприємстві, де є сотні співробітників, різні підрозділи. Але є і “маячки”, виявлені за роки роботи в різних компаніях, які можуть сигналізувати про те, що в компанії не все впорядку.

Перше – відсутність системи прозорої звітності та операційного обліку, а то, що є, ведеться дуже формально. При чому в разі, коли облік починає вводитися, співробітники компанії протестують проти такого рішення. Адже часто так поводяться ті, хто боїться викриття.

Друге – наявність витрат і фінансових втрат, які відповідальні за процес співробітники не можуть аргументовано і чітко пояснити. Або ж їх пояснення здаються непереконливими.

Третє – відсутність систематичних звірок з клієнтами. З одного боку, це може відбуватися в зв’язку з безвідповідальністю співробітників. Але з іншого – з метою створити “каламутну” картину того, що відбувається, свідомо приховати якісь оборудки і схеми. Будь-яка непрозорість в процесах, в звітності сприяють розвитку внутрішньої корупції. І навпаки, чим достовірніше інформація, якою володіє керівництво (це як раз досягається звірками з клієнтами), тим менше шансів на зловживання у співробітників.

Четверте – морально-етичні цінності керівника та ідейного натхненника компанії. Риба псується з голови, і якщо ця “голова” звикла працювати і вести бізнес по сумнівним принципам, чекати від підлеглих порядності і надійності не доводиться. У той же час, як показує мій досвід, коли люди працюють під керівництвом небайдужого керівника, велика частина з них рано чи пізно починає підтримувати його починання. Тоді ідея чесної і прозорої роботи над спільними цілями йде зверху на всі рівні.

Але навіть якщо проблема не лежить на поверхні, варто пам’ятати, що існують різні способи завчасної перевірки співробітників і партнерів на предмет їх чесності. Зараз я чудово розумію, як бізнес-розвідка допомагає компаніям ефективно мінімізувати ризики у своїй діяльності і уникати різноманітних втрат, в тому числі – і попереджати внутрішню корупцію.

Сергій Мільман
засновник і СЕО компанії YouControl

Джерело: https://biz.nv.ua