Чи потрібен місту електробус?

0
313

Нещодавно всеукраїнські видання писали про пробіг львівського електробусу “Електрон Е191” від Львова до Кам’янця-Подільського – 320 км без підзарядки. Офіційна сторінка заводу оприлюднила фото (http://bit.ly/2zGlg8z), де ми можемо побачити, що маршрут автобусу пролягав через Тернопіль. Чимало транспортних видань, блогерів та експертів написали про цю подію. Дивно, що багато хто лише зараз для себе відкрив його, хоча вже немало часу він курсує маршрутом №9 у Львові. Уточню: тролейбусним маршрутом. Не окремим, не спеціальним чи автобусним міським.

Трошки характеристик:

Електрон Е191 вміщує 98 осіб, з яких 41 розміщуються на сидіннях. У електроавтобуса є місця для інвалідних і дитячих колясок. Як заявляють розробники, собівартість перевезень на ньому в 10 разів нижче, ніж на аналогічному дизельному аналогу. Поповнює ресурс батарей на 70% за 15-20 хв. Є також штатна борт-зарядка на 380В для звичайної мережі.

А тепер загадка – на одному з фотозвітів можна помітити його на тернопільській вулиці Тролейбусній, поруч місцевого депо:

Світлина від Концерн "Електрон".

У той же час, тернопільські транспортні активісти помітили чудо-новинку у боксі депо: (http://bit.ly/2ibGT9k) – можливо він там заряджався під час пробігу, тому цікаво чи справді ті 320 км були пройдені.

Тепер щодо його доцільності для міст:

  • у 2015 році Львів придбав новинку за 8 млн. 997 тис. грн. (http://bit.ly/2zsNAHu);
  • як повідомляється у ЗМІ, його вартість 350 тис. євро (понад 11 млн. грн.) (http://bit.ly/2AcGz1a);
  • як свідчить практика, ціна може рости – Львів минулоріч придбав 5 тролейбусів від цього ж заводу, які за рік подорожчали на понад 20% – на 1,2 млн грн за один тролейбус;
  • Одеса нещодавно оголосила тендер на купівлю першого електричного автобуса і зарядної станції до нього. На це передбачається витратити 14,5 мільйона гривень (http://bit.ly/2Ae3Ygi). Тобто можна припустити що ціна електробуса може коливатись між 11 та 14 мільйонами гривень.
  • Вартість будівництва нової тролейбусної лінії близько 14 млн. грн. (за 2,6 км відстані у двосторонньому напрямку) – тобто 5,3 млн. грн. за 1 км. двосторонньої мережі) (http://bit.ly/2Bp21gZ);
  • Вартість 1 нового тролейбуса згідно останніх проведених тендерів близько 5 млн. грн. (наприклад тендер у Хмельницькому: http://bit.ly/2k5iMtH);
  • Вартість 1 нового тролейбуса з автономним ходом близько 6 млн. грн. (наприклад тендер у Дніпрі: http://bit.ly/2zuXwjB).

Тобто, тролейбусна лінія один раз будується на десятки років, а чи витримає так довго роботу акумулятор електробусу і чи не прийдеться його за декілька років замінювати? До того ж, тривалість роботи акумулятора з кожним днем зменшуватиметься.

Аргумент стосовно їх ефективності в містах де немає тролейбусних ліній: така річ ефективна там, де відсутній тролейбусний рух. Якщо у місті є розвинена мережа, то варто закуповувати нові тролейбуси. Ви думаєте що не всюди тролейбус вдасться пустити? Габарити тролейбуса і електробуса ідентичні.

Для прикладу карта мереж Тернополя:

Підсумок для роздумів:

Якщо припустити що його вартість понад 11 млн. грн., тоді чи не ефективніше придбати два нові тролейбуси? Або один і добудувати нову лінію? Часто на маршрутах присутні недовипуски, чимало застарілої техніки – я вже мовчу про закупівлю містами б/в тролейбусів з Чехії, Словаччини тощо,  де вартість тролейбуса (більшої пасажиромісткості) близько 700 тисяч гривень – скільки можна придбати їх у ту ж вартість новинки? Рахувати не буду, ми ж за розвиток нашого виробництва і нової техніки!

Там дe нe можна псувати вигляд вулиці опорами чи вид історичного цeнтру є щe альтернативний варіант – тролeйбус з автономним ходом (є варіанти і до 20 км автономного пробігу)- схожі до таких закуповував Київ чи польський Люблін (https://www.eurolife.in.ua/archives/651). Вартість такого коливається в межах 6-7 млн. грн., що теж є хорошою альтернативою електробусу.

Чому за стільки часу курсування львівський електробус досі курсує тролейбусним маршрутом? Чи не ефективніша була б купівля тролейбуса на цей ж маршрут?

Електробус може бути ефективним там, де немає розвиненої мережі електротранспорту. Наприклад той же Кам’янець-Подільський, де нещодавно відбулась його презентація.

Володимир Антків